Skip to Main Content

Contact

* = verplicht veld

Heb je vragen of opmerkingen. Dan kun je onderstaand formulier gebruiken.
Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Jouw gegevens
(Bedrijfs)naam
Straat
*
Huisnummer
*
Postcode
*
Plaats
*
Aanhef
Naam contactpersoon
Telefoonnummer
E-mailadres
Vraag / Opmerking

Het verschil tussen particulier en zakelijk glasvezel

Tussen een zakelijke en particuliere glasvezelverbinding zijn een aantal belangrijke verschillen. Het meest opvallende verschil is het grote prijsverschil, maar denk ook aan aansluitmogelijkheden, beschikbaarheid, support en dienstenaanbod.

Prijsverschillen

Hetgeen wat direct opvalt als je de glasvezeltarieven van een zakelijke en particuliere glasvezelverbinding vergelijkt, is het prijsverschil. Niet alleen voor de eenmalige aansluitkosten, maar ook voor de maandelijkse abonnementskosten. Zakelijk wordt de prijs per maand gesplitst in de huur van de vezel en de diensten die worden afgenomen.

In tegenoverstelling tot een particuliere verbinding wordt een zakelijk glasvezel klant altijd individueel aangesloten op het glasvezelnetwerk. Dit houdt in dat kosten niet verdeeld kunnen worden over een grote groep klanten zoals wanneer een hele wijk particulier wordt aangesloten.

In het geval van een storing bij een zakelijke glasvezelaansluiting is de storing oplostijd aanzienlijk korter dan in het particulier segment. Zo kan een particuliere provider voor zakelijk gebruik te lang doen over het oplossen van de storing. In vrijwel alle gevallen zal dit sneller opgelost worden dan 72 uur, maar een volle dag uit de lucht voor een zakelijke klant kan funest zijn voor de bedrijfsvoering. Zakelijke klanten zijn in vrijwel alle gevallen afhankelijk van hun connectiviteit naar de buitenwereld. Daarom geldt bij een zakelijk glasvezelverbinding in de meeste gevallen een reactie of oplostijd voor storingen van 4 uur tot maximaal 8 uur. Bij particulieren wordt voornamelijk gewerkt met zogenaamde all-in pakketten voor een vaste prijs per maand. Doordat vrijwel alle klanten hetzelfde pakket hebben kunnen kosten gedrukt worden. Bij een zakelijke glasvezelverbinding kan de klant kiezen uit een veel uitgebreider aanbod van diensten.

Oplevering / afwerking

Particulieren worden nooit apart aangesloten. Wanneer het particuliere glasvezelnetwerk wordt uitgebreid wordt dit vrijwel altijd per wijk gelegd en aangesloten. Een glasvezelverbinding aangesloten aan een woning wordt ook wel FTTH (Fiber To The Home) genoemd. Een glasvezel koppelpunt wordt afgewerkt in de wijkcentrale. Vanuit hier wordt een buis gelegd naar alle inwoners die een verbinding tot de meterkast gerealiseerd wensen.

Bij bedrijven wordt de glasvezelverbinding afgeleverd in de patchkast in de vorm van een glasvezelswitch en/of router op basis van ethernet.

Verschillen in diensten

Zakelijke glasvezel aansluitingen worden voornamelijk gebruikt voor snel internet, bellen en voor het realiseren van VPN-tunnels om bijvoorbeeld nevenvestigingen met elkaar te koppelen. Bij een zakelijke verbinding kun je altijd zelf een uitgebreid dienstenpakket samenstellen en afnemen.

Bij particulieren wordt vaak een alles-in-1 pakket aangeboden, ook bekend als een ‘Triple Play’ dienst. Dit houdt in dat internet, bellen en TV in één pakket worden geleverd. Je bent hier afhankelijk van het dienstenaanbod van een internetprovider.

Fysiek gescheiden netwerken

Een zakelijke glasvezelverbinding wordt gerealiseerd door het aansluiten van je locatie op het glasvezelnetwerk via het dichtstbijzijnde koppelpunt. Als zakelijke klant wordt je aangesloten op het zakelijk glasvezelnetwerk, wat een compleet gescheiden netwerk is tegenover het particuliere netwerk.

Zakelijke SLA versus Best effort

Tussen zakelijk en particulier zitten grote verschillen als het gaat om de SLA. Zakelijk wordt vrijwel altijd een beschikbaarheid gegarandeerd van 99,90% of hoger. Voor zakelijke klanten staat over het algemeen een 24x7 serviceapparaat klaar om storingen zo snel mogelijk op te lossen. Bij particulieren wordt meestal het begrip “Best Effort” gebruikt. Dit houdt in dat je geen garantie hebt ten aanzien van de geleverde capaciteit, de uptime van de verbinding en een eventuele gegarandeerde hersteltijd bij storingen.